SAVING NATURE, SAVING FUTURE
PRODUKTY KOŃCOWE
PIĘKNO NASZEJ PRZYRODY
SAVING NATURE SAVING FUTURE
1st DAY
The Polish programme PO WER, in the “Saving Nature Saving Future” project visited the city of Porto this Sunday. The main goal of this project is to make the participants of the project aware of the threats to the environment resulting of the development in the 21st century, to raise the participants’ sensitivity to the surrounding nature and to make participants aware of the importance of themselves in the process of environmental protection. The students caught the subway at the station of Póvoa de Varzim. We arrived at Porto at the Trindade Station, at 12:15h. Then, we walked to the Avenida dos Aliados, where it’s Porto City Hall. We continued to walk, and we visited the Estação de São Bento, the Sé do Porto (Porto’s main church), the Ferreira Borges market and the Ribeira. After that, we walked by the Ponte D. Luís I, and we saw Porto from the other side of the river. Then, we came back to the Ferreira Borges market, where we had lunch. In the afternoon, we saw the exterior of the old Livraria Lello, and we caught the subway to Póvoa de Varzim. We arrived at Póvoa de Varzim at 17:05.
Tomás Amorim 7ºA
Rodrigo Sistelos, 7ºA
2nd DAY
On Monday morning we were on the school library and we did some work and draw pictures about the programme POWER – project „Saving Nature Saving Future”. In the afternoon, we went on a peddy-paper all around Póvoa de Varzim. We did a tour passing by many landmarks of the city. It started and ended at CDP, present in the national basketball league.
Rodrigo Sistelos 7º A
3rd DAY
Today we went to the school, it’s really pretty but they don’t have a lot of plants here. The teachers are very nice and so are the students. We are working on a logo for the pictures, calendars and wallpapers using the photos taken yesterday so it will be known that they were made by us. After school work we went to the city and took part in natural express. It’s a game similar to our „podchody”. We had great fun with the game, we were walking through the streets of Póvoa and had to accomplish some tasks and photos.
Wiktoria Stefaniak
4th DAY
Today was an another great day in Portugal. We were doing another project; this time was about nature conservation laws” another task was to make artwork about seven wonders of nature from Poland and Portugal. All the time we were working in mixed groups. Thanks to our Portuguese friends after dinner we can take advantage of swimming pool near our hotel.
Nikola Woroniecka
De manhã os alunos realizaram desenhos sobre monumentos da natureza em Portugal e na Polónia. Foi uma atividade interessante e cultural!Após o almoço foram à piscina do CDP e alguns alunos jogaram basquete, enquanto que outros dançaram. Divertiram-se muito durante a tarde!
Luzia Nascimento 7º C
5th DAY
Ostatni dzień projektu. Tego dnia wraz uczniami z portugalii wykonywaliśmy rzeźbę drzewa w całości zrobionego z plastiku. Materiał do zrobienia rzeźby gromadziliśmy podczas całego pobytu w Povoa. W ten sposób chcemy pokazać, jak dużo produkujemy śmieci w tak krótkim czasie. Śmieci były zbierane tylko i wyłącznie z zakupów jakie dokonywaliśmy w sklepach. Należy to pominąć opcję pakowanych produktów spożywczych.
Nikola Politowska
The last day of the project. On that day, together with Portuguese students, we made a tree sculpture made entirely of plastic. We collected the material for the sculpture during our entire stay in Povoa. In this way, we want to show how much rubbish we produce in such a short time. Rubbish was collected only from purchases we made in stores. This should be omitted the option of packaged foods.
Już po raz drugi w naszej szkole odbędzie się projekt unijny w ramach „Ponadnarodowej mobilność uczniów”, który będzie realizowany wraz ze szkołą partnerska mieszczącą się w Pavoa de Varzim w Portugalii. Projekt ten należy do Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój , który jest częścią składową Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. (FRSE).
Dzięki przychylności Wójta Gminy Radzanowo pana Piotra Jakubowskiego oraz dyrektorowi szkoły pana Bolesławowi Urbaniakowi, nowy projekt autorstwa pana Dariusza Podgórnego oraz pana Łukasza Włodarskiego został zaakceptowany do realizacji. Duży wkład w trakcie tworzenia projektu miały również pani Izabela Mikołajewska oraz pani Ewa Łuniewska-Peda.
Projekt ma na celu przede wszystkim podniesienie świadomości na temat znaczenia przyrody w budowaniu przyszłości poprzez wykorzystanie naturalnych elementów i przepisów prawnych obu państw biorących udział w projekcie. W celu przezwyciężania ˙barier bardzo ważną umiejętnością jest rozwijanie również pracy zespołowej. Żyjąc w XXI wieku chcemy, aby nasi uczniowie spojrzeli na otaczający nas świat, przyrodę, budynki i inne obiekty jako przyjazne podmioty naszej planety. Uczniowie w ramach przygotowania otrzymają wiedzę, która poprawi kompetencje w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej, języków obcych, biologii oraz ekologii. Uczniowie podczas udziału w projekcie będą mogli powiększyć własne horyzonty kulturowe, poprzez możliwość rozwoju w zakresie europejskiej świadomości obywatelskiej. Proponowane podczas trwania projektu aktywności wzmocnią świadomość wspólnej tożsamości Europejskiej nawet jeżeli kraje uczestniczące w projekcie wyróżniają się własną odrębną tradycją i kulturą. Projekt ma na celu zwiększenie świadomości ucznia na otaczające nas miejsca, budynki i inne obiekty, aby stały się bardziej przyjazne dla naszej planety.
REKRUTACJA
Proces rekrutacji do projektu odbędzie się w dniach 29.03.2022-31.03.2022.
Wyniki rekrutacji zostaną podane na stronie szkoły dnia 31.03.2022. Regulamin rekrutacji dostępny jest poniżej.
Aby przystąpić do rekrutacji należy złożyć wniosek, który można odebrać w sekretariacie szkoły lub wydrukować samodzielnie ( wydruk kolorowy ), nie później niż do dnia 30.03.2022.