W ramach projektu unijnego realizowanego przez naszą szkołę, odbyła się trzydniowa wycieczka do Wrocławia w dniach 02-04.10.2023r.  Uczestnikami wyjazdu byli uczniowie klas:IVa, Va, Vb, VIa oraz VIIa. Zakwaterowani zostaliśmy w bardzo wygodnym hostelu Vanilla w centrum miasta, z którego było blisko do zaplanowanych atrakcji.

Pierwszego dnia po przyjeździe zorganizowane mieliśmy warsztaty w Ogrodzie Zoologicznym we Wrocławiu.  Po warsztatach przerwa na lody, po której mieliśmy możliwość zwiedzać Afrykarium z panią przewodnik. Podczas warsztatów oraz zwiedzania dowiedzieliśmy się bardzo wielu ciekawostek o zwierzętach. Warto nadmienić, iż ZOO Wrocław to największy ogród zoologiczny w Polsce. Żyje tu ponad 12 tysięcy zwierząt reprezentujących 1100 gatunków – większość z nich jest na wyginięciu. Po wizycie udaliśmy się do hostelu celem zakwaterowania i na obiadokolację. Po kolacji realizowaliśmy dalszą część planu, czyli zwiedzanie Wrocławia z przewodnikiem- część  I. Bardzo przyjemy spacer wśród budynków charakterystycznych dla miasta. Podczas spaceru poznaliśmy nieco historii poszczególnych miejsc. Niezwykle przyjemne było spotkanie z jedynym w Polsce latarnikiem. Na wrocławskiej starówce są gazowe latarnie. Miasto zatrudnia latarnika,  który co wieczór zapala wszystkie latarnie i każdego ranka je gasi. Mieliśmy wyjątkowe szczęście. Pan latarnik nawet zapozował z nami do zdjęcia.

Drugiego dnia po śniadaniu udaliśmy się na zajęcia warsztatowe do  „Hydropolis” Centrum Edukacji Ekologicznej. Było to niezwykle ciekawe doświadczenie. Sami mogliśmy przeprowadzać doświadczenia i opisywać wnioski jakie zaobserwowaliśmy. Wystawa której motywem przewodnim była woda  zrobiła na nas ogromne wrażenie. Przewodnik, który nas oprowadzał przekazał nam wiele ciekawostek przyrodniczych, mogliśmy obserwować ciekawe zjawiska hydrologiczne. Po wyjściu udaliśmy się na lody , a następnie na zajęcia na Uniwersytecie Wrocławskim. Uniwersytet od wejścia robi ogromne wrażenie. Przestrzeń i architektura bardzo przyciąga wzrok zwiedzającego. Panorama Wrocławia z tarasu Wieży Matematycznej wywarła na nas duże wrażenie i wzbudziła dreszczyk emocji.  W tym miejscu obejrzeliśmy wystawę astronomiczną, bo w wieży znajdowało się kiedyś obserwatorium. Szczególną uwagę zwróciła kolekcja zegarów słonecznych. Po powrocie do hotelu oraz obiadokolacji udaliśmy się na zwiedzanie z przewodnikiem – część II . Zaczęliśmy od gry terenowej- Szukamy wrocławskich krasnali. Podzieliliśmy się na grupy,  otrzymaliśmy mapę miasta oraz wskazówki topograficzne. Zadanie polegało na znalezieniu jak największej liczby krasnali. Do zabawy należało wykorzystać nawigację w telefonie oraz umiejętność czytania mapy. Wygrywała grupa,  która znalazła najwięcej krasnali z otrzymanej listy. Nie sposób znaleźć wszystkie, bo jest ich ponad tysiąc. Później zobaczyliśmy  Halę Stulecia. Obiekt wpisany jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nieopodal Hali mogliśmy podziwiać pokaz przy Fontannie Multimedialnej. Wrażenie bezcenne.

Trzeciego dnia po wykwaterowaniu  z hostelu, pojechaliśmy do Muzeum Narodowego, gdzie mogliśmy podziwiać sławną na całym świecie  Panoramę Racławicką. Otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy historycznej oraz udało nam się nacieszyć oczy tym niesamowitym dziełem. Obejrzeliśmy też wystawę w Małej Rotundzie z  przestrzenna mapa z zaznaczonym szlakiem bojowym insurekcji kościuszkowskiej od Krakowa przez Racławice, Szczekociny, Połaniec, Warszawę do Maciejowic. Wspaniałe wrażenie kina 3D. Na koniec naszej przygody z Wrocławiem przemieściliśmy się na warsztaty do Odra Centrum. Było to świetne doświadczenie w niezwykle naturalnej scenerii. Możemy pochwalić się własnym wkładem w czystą planetę.

Nasza podróż powrotna przebiegła bezproblemowo, w miłej atmosferze i poczuciu rewelacyjnie spędzonego czasu.